Wat voor auto rijd jij?

Hobbybrouwers heb je in allerlei soorten en maten. Sommigen maken er een sport van om zo goedkoop mogelijk een biertje te maken. Anderen vinden het een uitdaging om een zo goed mogelijk bier te brouwen. Die maken geen bier (zoals je alles kunt maken) maar Brouwen Bier.
En verder heb je brouwers en bouwers. De laatste soort is soms minder geïnteresseerd in het brouwproces maar vinden het fantastisch om allerlei apparatuur te ontwikkelen. Ik ken zelfs een hobbybrouwer die een paar jaar al zijn vrije uurtjes besteed heeft aan het bouwen van een super de luxe geautomatiseerde brouwinstallatie met een kleine bottelmachine. Een paar maanden nadat het geheel klaar was deed hij alles van de hand. De lol van het bedenken hoe in het klein een professionele brouwerij geïmiteerd kan worden was er af…

In plaats van zelf aan de gang te gaan met een lasapparaat zijn er tegenwoordig diverse kant en klare brouwinstallaties voor hobbybrouwers. Met deze apparatuur kun je bierbrouwen zonder steeds de temperatuur of maischtijden in de gaten te moeten houden. Maar wordt je bier er beter van?

Bierbrouwen is te vergelijken met autorijden. Bijna iedereen kan het leren en als je het onder de knie hebt kun je in iedere willekeurige auto rijden. Natuurlijk moet je soms even wennen en in sommige landen rijden ze links en zit het stuur zelfs aan de andere kant.
Het maakt voor de rijbeleving zeker uit in wat voor soort auto je rijdt. Een rit is aangenamer in een moderne en luxere auto voorzien van allerlei snufjes dan in een goedkope oude bak. Toch kun je met een oude bak ver komen, zeker als deze in een goede conditie wordt gehouden.

Zo is het ook met bierbrouwen. Met een eenvoudige pan en een filteremmer kun je al een goed tot uitstekend bier brouwen. Om de vergelijking verder door te trekken, een moderne luxe auto is geen garantie dat je altijd op tijd op de plaats van bestemming bent. Natuurlijk is een navigatiesysteem een goed hulpmiddel maar er zijn meer factoren. Files bijvoorbeeld. Maar ook wanneer je van huis bent gegaan. Tenzij je de nodige snelheidsovertredingen wilt riskeren haal je een half uur te laat vertrekken niet meer in hier in Nederland.

En daarmee kom ik bij de factor mens. Want zoals ik al schreef kan iedereen leren brouwen maar de een is er beter in dan de ander. Dat zie je ook onder autorijders. Niet iedereen is een Max Verstappen op de weg. Onder veel jeugdige rijders zitten brokkenpiloten door weinig ervaring en soms bravouregedrag. Er zijn ook oudere chauffeurs die maar weinig op de weg komen en snelwegen mijden. Ze rijden op safe. Meerijden met dergelijke automobilisten is geen pretje.

Naar mijn idee zal je pas een goede hobbybrouwer worden als je regelmatig brouwt en praktijkervaring op doet. Veel over de hobby lezen en het een en ander opzoeken op het internet kan je kennis over het proces zeker bevorderen. Maar net als met autorijden  wordt je geen betere brouwer door alleen kennis te vergaren. Wat heb je er aan om precies te weten hoe de motor werkt als je niet weet te sturen en op tijd op de rem te trappen. Veilig rijden vereist verkeersinzicht. Door veel kilometers te maken krijg je dat. En de ene heeft nu eenmaal een beter inzicht in de verkeerssituatie dan de ander. Het is niet anders…

De geautomatiseerde brouwsystemen maken dat het doorlopen van het maischproces eenvoudig is. Maar bierbrouwen is meer. Zo moet de mout vooraf geschroot worden. Doe je dat te fijn kun je bij het gebruik van een Braumeister fonteintjes krijgen, iets wat je liever niet hebt.

Als je eenmaal wort hebt ben je er nog niet. Sterker nog het belangrijkste gedeelte van het brouwproces moet dan nog beginnen, namelijk het vergisten! Pas tijdens de vergisting wordt bier echt gevormd. In feite moet je er voor zorgen dat de miljarden gistcellen die jou aan een uitstekend pot bier helpen het optimaal naar hun zin hebben. Vandaar ook dat op het forum hobbybrouwen keer op keer gehamerd wordt op het belang van temperatuurgecontroleerde vergisting en het enten van de juiste hoeveelheid gist. Het investeren in een goede vergisting in de vorm van de aanschaf van een Inkbird temperatuurregelaar en een al dan niet tweedehandse koelkast levert qua kwaliteit van je bier meer op dan dure maischautomaten. Ter indicatie een Inkbird kost zo’n € 55 en een nieuwe koelkast zonder vriesvak zo’n € 150 tot € 200. Een tweedehandse koelkast is goedkoop te vinden op Marktplaats. Alles bij elkaar een schijntje ten opzichte van de bedragen die geïnvesteerd worden voor een maischautomaat of een zelfbouw RIMS-installatie.

Nog beter is het als je in plaats van in plastic in rvs vergist. Het voordeel van rvs is dat het geen zuurstof doorlaat, geen geurtjes opneemt en zich eenvoudig mechanisch laat reinigen met een afwasborsteltje  zonder krassen te maken op de wand van het vat. Kleine  cilinderconische gistvaten zijn niet goedkoop. Maar als je wat langer met de hobby bezig bent komt die wel binnen bereik. Per slot van rekening rij je als jongere van 18 ook niet rond in een dure sportwagen, terwijl een vijftiger die plezier heeft in autorijden en het zich kan veroorloven met volle teugen kan genieten van de bijzondere rijkwaliteiten van een dergelijke automobiel.

23-12-2016, Jacques Bertens